Ode ljeto, ali u 51 luci Srednje Dalmacije se ne spava. Kraj žestoke ljetne sezone znak je za početak radova, sanacija i rekonstrukcija obala u gradićima Visa, Hvara, Brača, Šolte, Velog Drvenika i dalje uz obalu na kopnu od Trogira do Gradaca na krajnjem jugu prekrasnog prostora Splitsko-dalmatinske županije. Nikad dosta ulaganja za pomorski promet, turizam, kulturu i uopće razvoj malih dalmatinskih mjesta, posebno na otocima.
OMIŠ ČEKA POVIJESNU LUKU
Najveća atrakcija je svakako Omiš. Izuzetno privlačan i originalan grad između Splita i Makarske s velikim zanimanjem očekuje na neki način prvi porat u svojoj povijesti (jer stara omiška luka ipak nije bila takvih kapaciteta). Županijska Lučka uprava ovih dana privodi kraju sve pripremne radnje a onda se kreće u konkretno iščekivanje prvih radova i naziranje novog Omiša s pravom lukom kakvu zaslužuje.
Uvijek nešto zapne kod krupnih projekata pa je i napetost sve veća u znatiželji kad će osvanuti Omiš s novim izgledom a i novom funkcijom na istočnom izlazu iz grada. Za grad koji je odavno bio zanimljiv i Hollywoodu kao spoj planine i mora s ušćem rijeke koja se spušta niz pravi pravcati kanjon – novi će porat biti svakako izazov.
HVAR, BRAČ, ŠOLTA, DRVENIK
Pauza između dva turistička ljeta iskoristit će se za niz planova županijske Lučke uprave i početak ili nastavak radova na primjer na otoku Hvaru u Jelsi i Hvaru, na otoku Braču u Sutivanu, Splitskoj, Pučišćima, pa na Šolti u Rogaču, na Velom Drveniku itd. Novo pristanište za vezu Trogira s Velim Drvenikom je spremno, s nestrpljenjem se očekuju prilazni putevi. Kad brodska veza Split, Trogir, Seget Donji, Veli i Mali Drvenik postane svakodnevno uspješna zahvaljujući novom pristaništu na trogirskim Solinama bit će to preokret za stanovništvo i turizam tih gradova i otoka.
Na Velom Drveniku kreću i radovi u portu. Marko Piteša, lučki redar prenosi raspoloženje otočana i radost s kojom se čeka da luka i obala u Velom Drveniku osvane u novom ruhu. Popravit će se i dodatno urediti riva usred mjesta prema sjevernoj strani putem do lukobrana na ulazu u porat gdje se vežu nautičari, a sam centar luke gdje pristaje trajekt svakako će bljesnuti u novim operativnim uvjetima i s ljepšim ugođajem za svakog gosta.
NOVI SUTIVAN, PUČIŠĆA, SPLITSKA
Na otoku Braču Sutivan, Splitska i Pučišća su u prvom planu. I Supetar spremno čeka novo doba nakon uređenja rive, a u Splitskoj se planira radove na 50 m obale, zatim u Sutivanu će krenuti natječaj za velike radove na lukobranu, a Pučišća čekaju da se sve dovrši u golemom portu koji otvara vrata nove turističke epohe. Sutivan će uređenjem podmorskog i nadmorskog dijela obale dobiti i nove uvjete na operativnoj obali što će sve skupa unaprijediti i pomorski kapacitet a ujedno dati i nove mogućnosti kulturnoj i turističkoj ponudi Sutivana.
Pučišća su već „uveslala“ u projekt od 780.000 kuna s radovima na 155 metara dugoj obali s istezalištem i prostorom za suhi vez. S novim gatom i novom šetnicom Pučišća postaju sasvim drukčije mjesto, još veća atrakcija turistima i nautičarima. Očekuje da se da bi radovi mogli biti gotovi do kraja veljače 2018. godine.
RIVA ZA HVAR
A Jelsa i Hvar s višemilijunskim ulaganjima postaju gradovi s kompletnom nautičarskom i turističkom ponudom što je sve zapravo najveći profit domaćeg stanovništva. Hvarska luka je već ovog ljeta počela s radovima na produženju rive i pristaništa za katamaran i ostale veće brodove. Gradi se 45 metara nove rive na samom početku luke gdje pristane katamaran. Novi projekt obale proteže se prema jugu čime će luka Hvara dobiti „malo zraka“ za veće brodove, turističke jedrenjake i što uvjetniju vezu s katamaranom.
TRADICIJA JELSE
Jelsa je već s dosadašnjim radovima i novitetima na svojoj rivi u prostranoj luci profitirala jer prema riječima Jakše Marića, voditelja luke, bilježi se 20 posto više pomorskog prometa zadnjih sezona. Ulaganja su opravdana, vidi se. Luka Jelse je svakako jedna neobična luka prave tradicije i klasike izgradnje, a na kraju će biti luka sa ukupno četiri gata, lukobrana, i to s obje strane obale, pa će to omogućiti i sigurnost pristajanja.
Najveća prednost bit će i premještanje katamaranskog pristaništa što će rasteretiti rivu u samom dnu, središtu luke. A mulovi prema izlazu iz luke omogućit će osim sigurnosti i druge pogodnosti, uredit će se plaže s druge strane gatova, gradić se vraća živosti i na moru i na kopnu, kakva je Jelsa oduvijek bila, neodoljiva svakom turistu, gostu i domaćinu, vječnom ljetnjem povratniku.